BOLEHKAH ORANG YANG BERKORBAN MEMAKAN DAGING KORBANNYA?

Sis Lin
10
BOLEHKAH ORANG YANG BERKORBAN MEMAKAN DAGING KORBANNYA? | Bagaimana hukum orang yang memakan daging korbannya sendiri? Bukankah seharusnya daging korban diberikan kepada yang berhak dan layak?

Itu yang jadi persoalan dan soalan sejak 2/3 hari ini. Ada yang minta Sis tulis mengenai perkara ini, so Sis tuliskan sebagai panduan dan ilmu buat kita semua. Sis copy sana sini dari sumber pelbagai dan jadikan satu bagi melengkapkan penjelasan yang lebih jelas. Moga bermanfaat.

Allah bersabda dalam Surat Al Hajj ayat 28, “Maka makanlah sebagian daripadanya dan (sebagian lagi) berikanlah untuk dimakan orang-orang yang sengsara dan fakir.”

Bagi menjawab persoalan ini, pembahagian daging korban perlu difahami dengan betul kerana setiap pembahagiannya mempunyai hukum yang berbeza.

[Baca juga] : https://www.sislin76.com/2019/08/kenapa-tulang-korban-atau-aqiqah-kena.html?m=1


Daging korban terbahagi kepada dua jenis:

  1. Korban Wajib 
  2. Korban Sunat.

Korban Wajib :

Korban wajib adalah ibadah yang diwajibkan kepada seseorang disebabkan janjinya dengan Allah SWT atau manusia untuk berbuat demikian seperti korban nazar. Daging korban nazar haram dimakan oleh pemilik dan ahli keluarganya.

Jika seorang daripada mereka telah termakan daging itu, maka pemilik daging korban berkenaan wajib mengganti kembali daging yang telah dimakannya sama ada dengan zat daging atau dengan nilaiannya.

Korban Sunat : 

Sementara korban sunat pula, dagingnya halal dimakan oleh pemilik dan ahli keluarganya. Bagaimanapun, adalah lebih afdal jika daging itu dibahagikan kepada tiga bahagian sebelum ia dimakan.

Jika sekiranya haiwan korban tersebut merupakan korban sunat, maka sunat juga baginya untuk memakan sebahagian daripada daging haiwan korban tersebut. Walau bagaimanapun, harus untuk dia mengagihkan kesemua daging korban tersebut kepada orang lain. Ini berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh Jabir RA, bahawa Baginda SAW telah melakukan korban:

فَنَحَرَ ثَلَاثًا وَسِتَّينَ بَدَنَةً بِيَدِهِ ثُمَّ أَعْطَى عَلِيًّا فَنَحَرَ مَا غَبَرَ وَأَشْرَكَهُ فِي هَدْيِهِ ثُمَّ أَمَرَ مِنْ كُلِّ بَدَنة بِبَضْعَةٍ فَجَعَلَتْ فِي قِدرٍ فَطَبَخَتْ فَأَكَلَا مِن لَحْمِهَا وَشُرْبَا مِن مَرْقِهَا

Maksudnya: Baginda SAW menyembelih 63 ekor unta, kemudian Baginda SAW memberikan kepada Ali Ibn Abi Talib untuk menyembelih apa yang terbaki. Lalu Baginda SAW menyuruh supaya bagi setiap satu unta itu dibahagikan kepada beberapa orang. Kemudian dimasukkan ke dalam periuk lalu dimasak. Setelah itu mereka berdua makan dagingnya dan minum kuahnya.
Hadith riwayat Muslim: (1218)


Daging korban tersebut boleh dibahagikan kepada beberapa cara, antaranya:

  • Disunatkan untuk orang yang melakukan korban untuk mengambil 1/3 daripada daging korban tersebut untuk diri sendiri dan menyedekahkan 2/3 daripada bakinya kepada golongan fakir miskin

  • Atau, orang yang melakukan korban mengambil 1/3 daripada daging korban, dan mengagihkan 1/3 baki daripadanya kepada golongan fakir miskin, serta 1/3 lagi daripadanya diberikan sebagai hadiah kepada golongan kaya (seperti saudara-mara atau jiran-tetangga). Dalam hal ini, memberi sedekah kepada 2/3 kepada golongan miskin lebih afdhal daripada memberi hadiah kepada golongan kaya.

  • Namun cara yang afdhal ialah, seseorang yang melakukan korban tersebut menyedekahkan keseluruhan daripada daging korban dan memakan sedikit sahaja daripadanya sebagai sekadar mengambil berkat. Hal ini kerana menyedekahkan keseluruhan daging tersebut merupakan amalan yang mendekatkan diri kepada Allah SWT dan menjauhkan diri daripada sikap mementingkan diri sendiri. Manakala, memakan sedikit daripada daging tersebut sebagai beramal dengan zahir ayat al-Quran dan mengikut sunnah yang dilakukan oleh Nabi SAW. (Rujuk al-Mu’tamad Fi Fiqh al-Syafie: 485)

Sebaliknya, jika sekiranya haiwan korban tersebut merupakan sebagai korban nazar atau korban wajib yang telah ditentukan, maka dia wajib menyedekahkan kesemua daging korban tersebut kepada golongan fakir miskin dan tidak harus untuk dia memakan sebahagian daripadanya. (Rujuk al-Mu’tamad Fi Fiqh al-Syafie: 485)

Semoga Allah SWT memberikan kita taufiq dan hidayah dalam mengamalkan syariat agamaNya dengan sebaiknya. Aamiin.

WaAllahu a’lam.
#SisSharing

Sumber : Muftiwp  & pelbagai



P/S: Daging korban masak lada hitam pekat, sedapnya...
Tags

Post a Comment

10Comments

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging.

  1. Replies
    1. Selamat juga dah @Wak dagingnya di makan hehehe

      Delete
  2. Terima kasih atas perkongsian sis....now faham dah...

    ReplyDelete
  3. haritu kat kampung pun masing-masing dok tertanya-tanya. Sebabnya yang buat korban dah ambil bahagian dia (daging fresh)..pastu dia tanya boleh ke kalau dia nak tapau lagi daging yg dah dimasak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar, banyak orang ebrtanya juga pada Sis soalan begitu, itu yang terpanggil untuk kongsi di sini @Sheila..harap manfaat buat semua..

      Delete
  4. daging korban dan juga lagi satu - daging aqiqah - ni ada hukum hakamnya yang wajib dipatuhi kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer @Sunah,sama keduanya, cuma kalau kuban sebab nazar aje di haramkan makan dagingnya...

      Delete
  5. Assalamualaikum lin...alhamdullilah tq lin akan perkongsian yg baik.utk kita semua ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Mama @maszull..alhamdulilah, sama-sama Mama, moga bermanfaat..

      Delete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!