APA BEZA KUEY TEOW GORENG DENGAN CHAR KUEY TEOW?

Sis Lin
8
APA BEZA KUEY TEOW GORENG DENGAN CHAR KUEY TEOW? | SEMALAM malam dua menu ni adalah menu makan malam Sis dan juga Yana. Padahal siang tu dah masak Sayur Lemak Nangka ya (tu lain posting kita cite), tapi malamnya Yana pulak nak belanja makan. Katanya nak ringan-ringan jer, tapi di ordernya Kuey Teow Goreng dan Char Kuey Teow ni ha. 

Bila dah sampai, kami makanlah dua beranak sampai bercerita pendapat dan pertanyaan memasing mengenai makanan kami berdua hahaha.. Masa nak letak atas pinggan tu, Yana tanya, 'Apa beza kuey teow goreng dengan char kuey teow?'. Sis belum sempat nak jawab, Sis letak atas pinggan then Sis tunjuk dan kata, 'Tu haa bezanya', hahahaha..

Sangat ketara bezanya dari rupa paras, tapi sebenarnya ianya adalah menu sebutan yang sama. Korang faham?.. 

Apa Beza Kuey Teow Goreng Dengan Char Kuey Teow?

Yang atas tu adalah Kuey Teow Goreng, dan yang berbunjut tu adalah Char Kuey Teow. Nampak kan macam ada bezanya.. Satu kering, satu basah. Tapi masih lagi yang keliru dan sentiasa akan keliru bila nak order. Tapi sebenarnya bukan salah kita, cuma pemahaman tukang kedai aja yang belum faham hehehehe..

Hakikatnya kuey teow goreng dan char kuey teow adalah benda yang sama. Tapi bila kat kedai-kedai, rata-rata orang melayu kita bila order  'kuey teow goreng', so mereka akan disajikan dengan kuey teow goreng versi yang kering. Bila kita order 'char kuey teow', yang basah dan berkuah pula yang dihidangkan, padahal dua-dua tu sama jerr, ye laaa ‘char’ tu maksudnya goreng!. kenapa jadi basah? Hahahahaha.. 

Char Kuey Teow ialah resipi masakan Cina yang berasal daripada Asia Tenggara. Char, dalam bahasa Hokkien bermaksud goreng dan bila digabung menjadi Char Kuey Teow ia membawa maksud Kuey Teow Goreng. 

Apa Beza Kuey Teow Goreng Dengan Char Kuey Teow?

Bagi negeri yang majoriti masyarakat Cina berbangsa Hokkien seperti Pulau Pinang, Perak dan Sarawak, versi Char Kuey Teow mereka ialah versi kering. Kuey Teow digoreng pada suhu api yang tinggi, tempoh memasak yang cepat dan digoreng bersama dengan bawang putih, kicap pekat, kicap cair, pes cili, udang, kerang, telur, daun kucai, sosej Cina dan taugeh. 

Orang Melayu juga tidak ingin ketinggalan, maka terciptalah Char Kuey Teow versi halal dan basah yang menepati citarasa mereka dengan cara masakan yang berbeza. Menggunakan bahan yang sama tapi berkuah yang dibuat daripada campuran cili kisar, kicap manis, kicap cair, sos tiram dan kuib ayam atau ikan bilis.

Nama masakannya sama, tapi yang membezakan ialah cara masakan. Tepuk dada, tanya selera Char Kuey Teow yang mana satu menepati rasa tekak masing-masing.


P/S : Terus rasa lapar nak bukak ShopeeFood hahahaha.. 

Post a Comment

8Comments

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging.

  1. SA ingat yang goreng is goreng kering..yang char plak basah..padahal sama aje maksudnya ye Sis...okey baru tau..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe sama jer keduanya SA .. kita jerr memang salah dalam order hahaha

      Delete
  2. dapnye..kebetulan lunch MA hari kuey teow guyeng..dappp

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedapnya Mummy.. pagi ni macam nak beli kuey teow goreng pulak laaa

      Delete
  3. betul, sebenarnya CKT dang KTG adalah benda yang sama...tapi sebab ade kedai yang hasilkan CKT yang berbeza, kena order KTG bila nak yang kering..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaaa Sun, bagi yang tawu ye tawu, yang tawu tu yang jadi amukan hahahaha

      Delete
  4. Kuew teow kalau kat kopitiam sedap sungguh. suka sangat kuew teow kering hangit2 kuali tu. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iyerr Han, aduh di sebut terus terliur pulakkk kita ...

      Delete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!