KES CULIK DAN BUNUH SANA SINI BUAT AKU TAKUT NAK KELUAR RUMAH SEORANG DIRI!

Sis Lin
6
KES CULIK DAN BUNUH SANA SINI BUAT AKU TAKUT NAK KELUAR RUMAH SEORANG DIRI!. Yerr tau, jodoh ajal maut semua di tangan Tuhan, tapi kematian sekarang banyaknya kematian yang tak di jangka, dan bukannya kematian yang di jemput, tapi kematian yang mengejut. 

Membunuh tu dah jadi macam kes harian di Malaysia ni, biasa kita dengar di luar negara aja kes menganas membunuh ni, tapi sekarang, bukak aja laman sosial, semua ke culik dan membunuh. 

Sis sampai jadi naik anxiety baca kes culik dan bunuh ni, hinggakan taknak tengok dan klik apa-apa dari perkongsian kawan-kawan di group whatsapp, takut jadinya, sampaikan pergi briskwalk pun jadi tak tentu arah pandangan mata ni. Kejap-kejap toleh belakang, bila ada yang melintas, rasa berdebar, walau tempat awam. Risau semacam jadinya. 

Kes Culik Dan Bunuh Buat Aku Takut Nak Keluar Rumah Seorang Diri
Nampak luas dan lapang, tapi tetap aku rasa insecure

Nak ajak kawan teman, ermm memasing kalau di ajak briskwalk semua taknak, tapi kalau ajak makan, memasing laju hahahaha.. memang selalunya Sis sendiri aja, tapi sebelum ni okay jerr, sebab di Bukit Layang-Layang tu lapang, luas dan ramai yang briskwalk, tapi sejak-sejak kes culik dan bunuh ni makin berleluasa, jadi insecure Sis di buatnya. 

Suami pun siap pesan, kalau rasa takut, tak payah pergi.. tapi kita dah biasa pergi, jadi tak selesa badan kalau tak pergi briskwalk. Ada sekali tu Sis pergi GYM, sebab gym tu gym wanita, so dalam hati okay rasa selamat laa tak bercampur lelaki. Masuk aja dalam, ehhh kenapa pulak yang jaga kaunter ni lelaki. Tu takpe laa, masuk dalam gym, takde orang, Sis sorang aja. Terus rasa blur sengsorang.. ye la dah sorang, pastu jaga kaunter tu lelaki, ko ngase?.

Kes Culik Dan Bunuh Buat Aku Takut Nak Keluar Rumah Seorang Diri
Now banyak habiskan masa di rumah

Sekarang ni, biarlah kita bersangka buruk terhadap sesuatu, lebih elok, dari bersangka baik, akhirnya, yang depan mata kita tu laa sejahatnya manusia. Susahlah nak kata sekarang ni, rasa dah tak selamat dah Malaysia di luar sana. Sis pula memang selalu gerak ke mana-mana sendiri, so sendiri dah rasa bimbang dengan keselamatan diri sendiri. 

Anak-anak pun pesan, Suami pun pesan, apa-apa update di mana dan dekat mana Sis pergi, jangan diam-diam, sibuk macam mana pun tengah event atau pergi mana, mereka suruh update. Apa guna ada handphone kan, kalau letak diam dalam bag aja. Inilah masanya kita guna sebaik mungkin handphone kita tu untuk protect diri. Tapi update pada family aja, jangan share live location korang di public pulak. 

Kes Culik Dan Bunuh Buat Aku Takut Nak Keluar Rumah Seorang Diri
Doa Keluar Rumah, amalkan

Apa-apa pun, sebelum keluar rumah, kita amalkan baca doa keluar rumah. Sebagaimana sabda Rasulullah Saw, “doa itu ibadah” dan “tiada sesuatu yang paling mulia dalam pandangan Allah, selain dari berdoa kepada-Nya, sedang kita dalam keadaan lapang”. 

'Bismillahi tawakkaltu 'alallah, laa hawla wa laa quwwata illa billah'.
Artinya: “Dengan nama Allah, aku bertawakkal kepada Allah. Tiada daya dan kekuatan kecuali dengan Allah”

 

Korang yang bekerja, keluar masuk rumh, jaga diri dan sentiasa berwaspada dan alert ya. Jangan leka dan lalai dan sentiasa berhati-hati walau di mana berada. Moga pelihara dan lindungi kita semua dari kejahatan iblis dan manusia. 


P/S : Al-Fatehah buat mereka yang telah meninggal.. 

Post a Comment

6Comments

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging.

  1. Tu la. Kena sentiasa berwaspada. Nanti aku pergi culik kau boleh?

    ReplyDelete
  2. Sekarang takut, kena hati - hati. Kebanyakan kita pun suka pergi mana sorang - sorang, tapi tempat ramai orang. Kalau rasa tak yakin, tak pergi 😅. Semoga kita semua dilindungi Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yerr Huda, kena peka dengan keadaan sekeliling, moga Allah lindung kita semua ..

      Delete
  3. Sama juga dengan Indonesia kak. Baca berita adaaaa saja kes pembunuhan . Trus alasan membunuh banyak tak masuk akal. Hanya karena kesal diejek, atau yg paling kejam kemarin, anak2' usia 8 THN di gorok lehernya oleh Aunty dia sendiri, hanya Krn nak ambil perhiasan yg dipakai 😭😭😭.

    Saya pun stress baca berita. Kalo tak pembunuhan, pasti tentang masalah politik yg skr panas di sini 😔

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaa Fanny, kamu jaga diri yaaa.. moga kita semua dalam lindungan Allah SWT, aamiinnn

      Delete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!