KADANG-KADANG KITA KENA BANYAK MEMBACA DARI MENULIS

Sis Lin
0
KADANG-KADANG KITA KENA BANYAK MEMBACA DARI MENULIS. Kisah dunia harini terlalu sarat dengan bermacam kisah kehidupan berumahtangga. Dari situ kita boleh nampak apa yang mereka 'hidangkan' selama ini tidak semuanya memberi 'kelazatan' rencah kehidupan buat mereka juga buat kita. Maka apabila datangnya musibah, akan ramailah menulis bermacam-macam spekulasi dari ingin membaca apa cerita di sebalik kesedihan. 

Kalau tak korang, Sis juga rasakan yang sama, tapi kita punya akal dan fikiran, masing-masing juga punya kehidupan rumahtangga atau kehidupan solo masing-masing, tapi tahap iman kita berbeza. Bagi mereka yang mampu menahan amarah, mereka mampu diam dari menulis, tapi untuk mereka yang mengikut hawa nafsu kemarahan, maka tertulislah ayat-ayat yang seolah kita duduk di tempat mereka. 

Kadang-Kadang Kita Kena Banyak Membaca Dari Menulis

Sangat takut yaa bila baca komen-komen nitezen sekarang. Sis bukanlah nak 'kepoh' membaca semua komen orang tapi kadang-kadang ada yang dari komen tu memberi kata nasihat untuk kita gunapakai buat diri secara positif, tapi kena komen yang terlalu emosi, kita terpalit juga dalam kalangan orang yang toksik. 

Lain orang lain laa cara dan gaya kehidupan, terutama dalam melayari bahtera perkahwinan. Kahwin cerai jadi taruhan memulakan satu perkahwinan, samaada ianya akan berpanjangan ataupun putus di tengah jalan. Awalnya bahagia, tapi akhirnya, perpisahan juga meragut jodohnya. 

Ajal, maut, jodoh semuanya di tangan Tuhan, tapi kita tak boleh nak salahkan takdir dalam setiap perkara buruk yang berlaku dalam diri kita, setiap perbuatan pasti ada 'sebelumnya', jika sebelumnya kita boleh elak, pasti takkan ada sesuatu yang buruk berlaku selepasnya, kecuali itu pilihannya. 

Kadang-Kadang Kita Kena Banyak Membaca Dari Menulis

Curang juga pilihan, berkawan dengan Suami orang juga pilihan, so bijaklah membuat pilihan, jika memang dah tertulis itu pilihannya, maka bersiap sedialah terima segala hukuman dunia yang menjadi buah mulut orang dan kecaman sekeliling keadaan. Lainlah kalau di terima pilihannya. 

Ada juga orang imannya kuat, mampu menyorokkan kesedihan, walau tau hatinya terlalu sakit dan terluka dengan segala perbuatan Suami/Isteri, dan ada juga yang mampu terima segala apa yang terjadi tanpa memberitahu semua orang/keluarga, tapi sejauh mana mampu ianya bertahan? Selagi sabar tidak melampaui batas. 

Orang mampu cakap, sebab mereka tak duduk di tempat mereka yang memikulnya. Dan orang hanya lihat kebahagiaan dan kesenangan orang lain dari mata kasar tapi mereka tidak tau apa yang tersimpan dan terpendam, lebih-lebih lagi semua kesedihan dan kelukaan itu dia tanggung seorang. Mampukah dia nak berdepan dengan masa depan? Inshaallah selalu ingat Allah sentiasa ada untuk orang yang sabar. 

Kadang-Kadang Kita Kena Banyak Membaca Dari Menulis

Allah tak janji lepas kahwin hidup mesti senang. Yang banyak tu lepas kahwin lagi susah dari masa bujang.  Sebab itu kita akan sakit hati kalau itulah benda yang kita pegang. Sebab kita harap bahagia dan senang itu akan datang lepas kita kahwin dengan seseorang..

Tapi yang Allah janji hidup ini pasti ada susahnya. Sebab susah tu lah jalan nak masuk ke syurga. Setiap orang ujian nya berbeza-beza. Dan ada orang diuji dengan rumahtangga. Inilah ujian paling sakit hati antara semua. Sebab ingat lepas kahwin pasti bahagia. Hidup sentiasa bikin romantis sentiasa lawa macam drama korea.

Buatlah semua semata-mata sebab Allah yang minta. Kadang kita buat banyak baik dah tapi balasannya langsung tak sama buat sakit hati lagi ada. Tetapi selagi tak merosak tubuh tak merosak agama tak apa kita jalanlah saja. Kemudian kita minta Allah ganti dengan sesuatu yang lebih baik dan kekal di alam sana. 

Kadang-Kadang Kita Kena Banyak Membaca Dari Menulis

Untuk itu rajinlah belajar selalu. Baru kita faham bila masa mana kena bertindak dan bila masa kita harus sabar menunggu. Dan carilah punca kekuatan dari dalam diri sendiri. Memang ibu-ibu ni mudah emosi sebab setan tahu kalau rosak dia maka habislah seluruh rumahtangga itu. Jadi jangan berhenti tambah ilmu dan sentiasa ingat destinasi akhir nak dituju...

Kisah dunia harini banyak mengajar Sis erti hidup berumahtangga selama 31 tahun. Kisah sedih, duka, senang, susah kami bersama, hanya Allah yang Tahu. Sifat sabar dalam diri perlu ada, jaga sekuat-kuatnya iman supaya kita tutup rapat segala masaalah. Jika satu hari, Allah uji dengan ujian yang berat, percayalah, kita ini 'insan terpilihNya' dan Allah tahu kita mampu dan kuat untuk menghadapinya. 

Selagi nyawa di kandung badan, selagi rasa kasih cinta itu ada, isshaallah Allah pelihara dan berkati rumahtangga kami dan korang semua.. Yang penting, hidup saling bertolak ansur, sabar, redha dan tabah dengan segala yang berlaku. Kita doakan kesejahteraan dan kebahagian buat mereka yang di uji. 

Allah tidak pernah menguji di luar kemampuan hamba-hambanya. (Surah al-Baqarah: 286)
Allah menjanjikan kesenangan bersama ujian/kesusahan. (Surah al-Sharh: 5)
Allah menguji hamba-hamba yang Dia sayang. (Ibn Majah, Hadith 4031)

Astaghfiruallah ... 


P/S : ❤

Post a Comment

0Comments

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging.

Post a Comment (0)

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!